LOURDES‎ > ‎

LOURDES 2011

LOURDESBEDEVAART KWB-KAV 26 JULI – 1 AUGUSTUS 2011

We zijn vertrokken op 26 juli, na lang wachten op Lourdes was het eindelijk zover. Iedereen was stipt op de afspraak op het Lindeplein, maar de bus had een vijftal minuutjes vertraging. Na de opstaplaats in Brugge was de bus compleet voor de rit naar het vertrekstation Tourcoing. Na wat moeilijkheden en een uiteindelijke stadsrondrit kwamen we toch tijdig aan in het station, omstreeks 8u20. Het opstappen op de TGV verliep nogal chaotisch. Raak maar eens in een overvol rijtuig je bagage kwijt op de TGV. Ook na wat plaatswijzigingen met andere afdelingen had iedereen toch tijdig zijn zitplaats voor het stipte vertrek om 8u47.

Na zowat acht uur sporen zagen we de gave, de grot en het heiligdom. Eindelijk konden we zingen van “Te Lourdes op de bergen”. De reis is vlot verlopen, maar sommigen vonden dat die te lang duurde en toch waren we bijna stipt op enkel minuten na. Het was hollen voor een kar in het station voor onze valiezen, maar algauw kwamen we aan in het hotel.

De kamerindeling verliep vlot en zo was iedereen op tijd voor het avondeten.

De eerste groet aan de grot was stemmig maar fel gehinderd door de regen. Een krachtig gebed en het voornaamste was dat we de rots echt hadden aangeraakt.

De openingsprocessie vanaf het Bretoens kruis naar de Bernadettekerk  voor de ope-ningsviering. Die begon aangrijpend met de getuigenissen van drie mensen van welzijnschakels. U herinnerd zich nog wel het verhaal van Bernadette en de Apocalyps zoals het zo mooi werd verwoord. Wij hebben alles nieuw gemaakt.

In de namiddag traden wij in de voetsporen van Bernadette en brachten wij een bezoek aan het geboortehuis, het ouderlijk huis, het cachot en de parochiekerk.

De kruisweg met als thema “Omgekeerd door liefde”, de kruisweg van de zeven Jezus-woorden mooi verwoord. Wij legden de hand op elkaars schouder. Tot slot volgden wij de weg van het water en hebben wij onze handen gewassen, gezuiverd en het kruisteken gemaakt.

In de bevrijdingsviering met als thema “De draak weggeveegd”, hebben wij ons gezuiverd, de draak weggeworpen en werden wij de hand opgelegd door de priester.

Op de uitstapdag kwamen verscheidene uitstappen aan bod. De meesten kozen voor Col de Soulor, , Lac d’ Estaing, Pont d’Espagne. We troffen een heel mooie dag, op de col was het schitterend weer, ook verder in de afdaling konden we genieten van uitnemende vergezichten. Lac d’Estaing, heel mooie natuur, een prachtig meer in de bergen. Van Lac d’Estaing naar Pont d’Espagne enig mooi landschap, schakerend van natuur tot mooie dorpen en kerken zoals St.Savin, watervallen in La Reilleire.

De eucharistie aan de grot, vroeg in de morgen, in alle rust bidden voor de intenties die we meebrachten van thuis en voor de mensen van de parochie.

De bezinningstocht, de inleiding en het TINA gesprek en de tocht naar het bos van Lourdes. Een vrijwel vlakke tocht met stevige hellingen en gevaarlijke weg, mooi afgerond met zinvolle gesprekken in de mooie natuur.

De lichtprocessie een spektakel van licht en zang tot Maria met duizenden pelgrims van overal op de wereld.

Het afscheid aan de grot, misschien met pijn in het hart afscheid genomen van Maria. Hopelijk hebben we haar geen vaarwel gezegd maar wel tot binnenkort.

De tocht naar Cité Saint Pierre was een helse tocht voor de duwers die het deden met hart en ziel. Het drankje halfweg kwam welverdiend. De zendingsviering met als thema “Op wie vertrouwd wordt gebouwd” ging door in een groene oase van rust. We hadden terug het verhaal van Bernadette en de lezing van Petrus. Een drankje werd ons aangeboden en we kregen een dankkaartje en een symbolisch wit steentje.

In het hotel namen wij ook afscheid met een woordje en een wijntje, het was een gezellig samenzijn, een mooi slot.

Hopelijk gaan we deze bedevaart niet snel vergeten, de mooie herinneringen aan Lourdes 2011 thuis koesteren. Dank U wel, dank U aan de ganse groep voor deze mooie week !